Діти та виховання

Розвиток дітей від 0 до 3 років: чому це важливо та як почати правильно

Перші три роки життя – найважливіший період у житті будь-якого малюка. Саме в цьому віці формується характер, який надалі буде дуже непросто піддаватися коригуванню. Дитячі психологи і фахівці рекомендують починати активний розвиток з півроку, так як до цього віку в дитини закладається фундамент психіки і формується тактильне сприйняття навколишнього світу.

Кожна дитина індивідуальна і розвивається власним шляхом, у своєму темпі. Ніхто не зможе з упевненістю сказати, як малюк буде освоювати ті або інші навички. При цьому завжди є і певні норми: коли і як діти починають сидіти, стояти, ходити, бігати, малювати, говорити, читати, писати. C найперших днів варто приділяти дитині увагу і як можна більше, розвивати його інтелектуальний рівень. Необхідно розмовляти, постійно розповідати йому що-небудь, показувати картинки, читати, грати. Дитині все цікаво, він вбирає в себе всю доступну інформацію, як губка.

Ранній розвиток: за і проти

Незважаючи на науково обґрунтовану корисність феномену раннього розвитку, дитячі фахівці та досвідчені батьки поділилися на два табори: є ревні прихильники і противники концепції. Аргументи кожної зі сторін заслуговують поваги, тому остаточний вибір залишається за вами, друзі.

Аргументи “проти”

  • Еволюція людини налічує не один десяток тисяч років, і гарантує, що будь-яка дитина освоїть необхідні навички, коли буде до цього готовий.
  • Багато методики, приділяючи велику увагу розумовому і фізичному розвитку дітей, залишають «за бортом» емоційний розвиток, соціалізацію і психологію.
  • Методики, як правило, найбільш ефективні, якщо слідувати їм регулярно і комплексно. Це потребує певних зусиль і залученості батьків. Просто купити дитині розвиваючі матеріали, часто недостатньо.
  • Змушуючи дитини приділяти час інтелектуальним заняттям, ми позбавляємо його дитинства.
  • Несвоєчасність знань і навичок. Дитина може дуже рано освоїти навик читання, але його мозок може бути не готовий перетворювати слова в барвисті образи. Вміння буде просто «законсервовано» до моменту, поки активно не потрібно дитині вже в школі.
  • Однолітки можуть заздрити надмірно розумним дітям, не вживати їх у своє коло, ігри. Це загрожує проблемами з соціалізацією.

Аргументи “за”

  • Світ навколо нас постійно змінюється, в останні роки дуже стрімко. Щоб дитина виросла конкурентним у світі, встигав засвоїти необхідні йому знання, нарешті, не загубився в лавині інформації, його потрібно розвивати з дитинства.
  • Прихильники раннього розвитку справедливо вважають, що не позбавляють дітей дитинства. З допомогою правильної методики, яка буде враховувати індивідуальні особливості малюка, можна зробити його ранні роки по-справжньому яскравими, насиченими і цікавими. Важливо, щоб розвиток відбувалося природно, стало частиною гри. Все треба пробувати і «приміряти» на себе. Якщо дитині перестало бути весело і цікаво, просто пробуйте іншу методику або комбінуйте їх.
  • Методики розвитку допомагають вчасно побачити у малюка яскраві здібності, схильності та інтереси. У результаті дитина виросте людиною, яка знає, що хоче від життя, що йому подобається, а що ні. Набагато простіше бути успішним у тому, що гармонійно твоєму внутрішньому світу. Постійні метання і пошуки себе у дорослому віці – це не про таких дітей.

З чого і коли починати

Припустимо, ми вже визначилися, що розвиток дитини – це потрібно і корисно. Ми знаємо, що з півроку вже можна починати активно пізнавати світ. І все ж, який перший крок, на що звернути увагу? Як зрозуміти, що вже саме зараз пора для вашого малюка?

Спочатку можна просто створити для дитини середовище, яка буде наповнена цікавими і незвичайними предметами для вивчення всіма органами почуттів. Це різні іграшки для тактильних, звукових, зорових, нюхових відчуттів. Іграшки, фігури, кольори, різні по тактильним відчуттям поверхні, спеціальні іграшки для малюків. Сюди відмінно впишуться ігрові килимки та центри, ортопедичні та розвиваючі килимки.

Спробуйте включити дитину до виконання своїх повсякденних і побутових завдань. Ви, напевно, чули вислів: «кращі іграшки – це не іграшки». Промовляйте для дитини все, що ви робите. Нехай це вас не бентежить – ніхто не побачить, а дитині корисно і цікаво.

Необхідні навички, щоб почати

  • Дитина добре сприймає звуки й мову, намагається сам відтворювати звуки, спілкуватися. Це головний сигнал;
  • Впевнено реагує на назву предметів і намагається брати саме їх. Так малюк робить розвиток своїх аналітичних здібностей;
  • Більшість дітей до цього моменту (не забуваємо, як правило це 6-7 міс. ) вже сідають і починають повзати. Цей етап розвитку опорно-рухового апарату дозволить вам з малюком почати навчання з застосуванням методик розвитку сенсорного сприйняття і фізичних навантажень;
  • Якщо дитина активно реагує на вашу міміку, емоції – можна вибрати методику, в основі якої лежить емоційний розвиток.

Не забувайте спостерігати за своїм малюком. Якщо він поки не проявляє інтерес до навчання, нудьгує або вередує, не переживайте. Просто спробуйте інші розвиваючі ігри або почекайте, поки дитина трохи підросте.

Головний принцип – не нашкодь.

Популярні методики раннього розвитку.

Методика Монтесорі

Заснована на індивідуальному підході до кожної дитини, дозволяє розвинути логічне мислення, пам’ять, мовлення, моторику і розкриває творчий потенціал. Головний девіз Монтессорі – «Допоможи мені, щоб я міг робити це сам! ».

Методикою більше 100 років, але педагоги по всьому світу досі активно застосовують напрацювання Марії Монтессорі в своїх програмах. Що скажете, заслуговує довіри?

Методика Глена Домана

Заснована на поєднанні фізичного та розумового розвитку. Основний інструмент – картки з картинками і позначеннями (тварини, предмети, явища). Картки демонструються дитині по черзі, при цьому чітко обмовляється. Що на них зображено. Так в мозок малюкові ніби «завантажується» інформація. Занять приділяється небагато часу кілька разів на день, а решту часу увага приділяється активним іграм і фізичному розвитку.

Школа Семи Гномів

Це серія книг, які допомагають пізнавати захоплюючий світ з допомогою картинок.

Методика Розумниця

Розроблена на основі «Методики Домана». За допомогою програми ви зможете поступово і легко навчити малюка говорити, читати, малювати, клеїти і виявляти в інших напрямках свої творчі здібності.

Розвиваючі ігри Нікітіних

Це ігри і розвиваючі посібники, якими вже понад 25 років грають у всьому світі: у нас, Німеччині, Японії та інших країнах. В них грають в сім’ї, дитячому садку, в школі, і навіть використовую для реабілітації у будинках престарілих. Педагоги самостійно розробляють різні методики, стилі та підходи до вже існуючих ігор.