Мозковий штурм: як створити креативний потік і генерувати ідеї за допомогою правил і технік
Коли потрібно вирішити важливу проблему чи знайти вихід зі складної ситуації, а в голові лише нудні шаблони, на допомогу приходить прийоми креативного мислення – однією з найбільш актуальних тем сучасності. Сподіваюся, ви не вважаєте, що креативність – це дієвий інструмент тільки для людей мистецтва, сучасних художників, скандальних кліпмейкерів і маркетологів. Креативність потрібна кожному з нас для щоденного вирішення нескінченної кількості завдань. Креативні та результативні рішення дають неймовірну перевагу. Один з найефективніших методів генерації креативних ідей – відомий всім мозковий штурм. Недарма багато топ-менеджери та офісні клерки люблять говорити: «давайте поштурмим». Цей підхід дозволяє оперативно знайти нестандартний підхід до вирішення завдання. Але далеко не всі знають, як правильно організувати цей процес.
Етапи мозкового штурму
Будь мозковий штурм складається з трьох послідовних етапів:
- Етап 1. Чітке формулювання проблеми;
- Етап 2. Генерація ідей;
- Етап 3. Оцінка і відбір ідей.
Перший етап у мозковому штурмі – попередній, але дуже важливий. У ньому треба чітко сформулювати проблему, що вимагає креативного рішення, а також в обов’язковому порядку розподілити ролі. Здорово, якщо проблема буде відома заздалегідь. Оскільки всі учасники процесу зможуть подумати над її вирішенням та прийти на обговорення з вже готовими думками і міркуваннями.
На другому етапі починається процес обговорення, в якому діють два принципово важливих правила. Перше правило: приймаються будь-які ідеї (навіть безглузді, абсурдні, неактуальні, повторювані і т.д.).
Друге правило: в процесі нічого не критикується і відкидається. Як ви розумієте, ці правила сприяють тому, щоб під час дискусії накопичити якомога більше ідей.
А ось на третьому етапі всі ідеї аналізуються, оцінюються, обговорюються, поліпшуються, комбінуються. Залишаються тільки найкращі.
Практика показує, що під час мозкового штурму геніальні ідеї миттєво не народжуються. Це, швидше, психологічний фактор, адже людям треба звикнути до обстановки, один до одного, увійти у творчий потік. Найкреативніші та незвичайні рішення зазвичай приходять ближче до кінця штурму, тому він займає явно не п’ять хвилин. Здорово, якщо мозковий штурм проходить у формі гри, а не чергового формального наради. Адже найголовніша умова брейншторминга – це позитивна, вільна і доброзичлива атмосфера. Тільки при цьому умові кожен з учасників процесу зможе розкрити свій потенціал.
Якщо процес мозкового штурму організовано неправильно, то і креативних результатів чекати не варто. Тому у багатьох компаніях є свій звід правил брейншторму. Я поділюся своїм, яким я і моя команда користуємося в повсякденній практиці.
10 правил мозкового штурму
- Щоб рішення було знайдено, всі учасники мозкового штурму повинні розділяти його правила і чітко розуміти проблему.
- Кожен повинен розуміти свої завдання і роль на брейншторме.
- У мозковому штурмі не існує посад, грейдів, субординації. Всі рівні. І всі працюють на загальний результат.
- Важливо визначитися, чи потрібен вам модератор. Зазвичай це залежить від кількості учасників: якщо їх більше п’яти осіб, впорається без модератора буде складно.
- Обов’язково потрібен той, хто буде фіксувати всі результати мозкового штурму: всі надійшли ідеї, а також проміжні результати. Відмінно, якщо для фіксації будуть використані засоби візуалізації: фліпчарт, маркерні дошки, спеціальні стікери.
- Головне правило: ніякої критики! Те ж саме стосується хвальби. Будь-яка оцінка – після мозкового штурму.
- Не можна перебивати учасників, треба давати кожному висловитися до кінця.
- Чим більше ідей, тим краще. Головне, не відходити від основної теми і завдання.
- Тим не менш необхідно дотримуватися таймінг зустрічі.
- Для мозкового штурму можна створювати дві групи: перша – пропонує ідеї, друга – їх обробляє і оцінює.
Зворотний мозковий штурм
Якщо звичайний мозковий штурм не працює, я рекомендую «зворотний мозковий штурм», в якому обговорюється прямо протилежна проблема. Якщо брейншторм на тему «Як зробити нашу роботу ефективною? » чомусь не дає результатів, саме час сформулювати прямо протилежний питання: «Як я можу зіпсувати нашу роботу? ».
Наприклад, ви власник ресторану, в якому готуєте бургери. Замість того, щоб ставити питання про те, як задовольнити ваших гостей, задайтеся питанням, як їх розчарувати по-повній. Зазвичай така постановка питання викликає великий інтерес у всіх і включає дитячі азарт і залученість. Напевно, ваші колеги буду фантазувати: «треба хамити гостям», «треба прибрати всі стільці з залу», «треба дуже довго готувати замовлення», «слід ігнорувати будь-яке прохання клієнта» і так далі.
Коли список ідей складено, залишається «перевернути» їх, знайшовши рішення. Хтось може сказати: «Та перестаньте, ну які ще стільці? У нас купа посадочних місць! Хоча, стійте! Максимальний стіл розрахований на 4 місця. Часто бувають компанії з великою кількістю гостей? Звичайно! Не завжди ж є можливість об’єднати столи, особливо в прайм-тайм – саме «гаряче» час. А що якщо закупити компактні складаються барні стільці, які можна оперативно приставляти до столів? Або м’які пуфи? »
Здавалося б, таке очевидне рішення! Але чому воно раніше не приходило в голову? І чому ніхто раніше не звертав на це увагу? Завдяки «зворотного мозкового штурму» будь-яка компанія, колектив або відділ зможу знайти такі «сліпі» зони і прості рішення будь-яких проблем.